|
Sida 1 av 1
|
[ 7 inlägg ] |
|
| Författare |
Meddelande |
|
Minerva
Kategorimoderator
Favoritspel: ArmA 2, IL-2 Sturmovik: 1946
|
 Hur ser era arméer ut?
Tänkte att det skulle vara intressant med en diskussion om arméernas uppbyggnad. Hur brukar ni bygga upp dem, vilka enheter använder ni, och hur många? Skapar ni olika typer för olika situationer?
Jag har alltid använt det tunga infanteriet som stomme och viktigaste enhet i mina Total War-arméer, men när jag började spela Napoleon experimenterade jag med ett nytt system. Jag använde hälften/hälften tungt och lätt infanteri (ca. 6-7 enheter av varje). Tanken var att det lätta infanteriet med sin långa skottvidd skulle placeras så långt fram som möjligt och orsaka fienden förluster utan att de kunde slå tillbaka. Sedan skulle de falla tillbaka och fortsätta skjuta från flankerna när "huvudstriden" med linjeinfanteriet kommit igång.
Det funkade rätt så bra i Egypten, men jag blev totalt krossad i Italien av de österrikiska arméerna, som ibland kan innehålla nästan bara linjeinfanteri. Jag är inte tillräckligt bra RTS-spelare för att kunna koordinera den tänkta taktiken, hann inte med att både hålla koll på kavalleriet, linjeinfanteriet och hålla det lätta infanteriet utanför fiendens räckvidd samtidigt. Sedan gjorde det numerära underläget gentemot linjeinfanteri och det lätta infanteriets dåliga närstridsförmåga att jag var chanslös om striden drog ut på tiden och ammunitionen tog slut.
Så, numera är det linjeinfanteriet som utgör den största delen av mina arméer igen. Min "standardarmé" ser ut på följande sätt: (sen kan denna naturligvis variera ibland, beroende på ekonomi, tillgänglig teknologi och om jag har tid och möjlighet att byta ut några enheter för att specialanpassa armén till en viss uppgift, t.ex. en belägring eller liknande då jag brukar byta ut någon kavallerienhet mot mera artilleri).
12 enheter linjeinfanteri 2 enheter lätt infanteri 3 kavallerienheter 1 enhet grenadjärer 1 artillerienhet 1 general
Jag ställer upp linjeinfanteriet, det lätta infanteriet precis framför och övriga enheter förutom kavalleriet bakom linjen. Då är jag helt fri att koncentrera mig på kavalleriet (som jag alltid håller ihop samlat), under hela tiden innan infanteristriden börjar. Brukar använda dem för att slå ut fiendens artilleri och jaga ensamma kavallerienheter så de inte kan flanka mig. När sen infanteriet står och skjuter på varandra rullar jag upp fiendens linje genom att börja på en flank och anfalla där med grenadjärerna, understödda av lätt infanteri och kavalleri. Sen fortsätter jag inåt och låter kavalleriet förfölja flyende fiender så de inte repar mod och kommer tillbaka. Det är en taktik som alltid brukar fungera väldigt bra, i alla fall mot AI:n (men vet inte om det skulle funka lika bra i MP mot en mänsklig motståndare). Det ger låga förluster då fienderna oftast flyr snabbt p.g.a. chocken och granaterna från grenadjärerna och eftersom det inte blir någon långvarig utnötningsstrid.
Så, hur brukar era arméer se ut? Och varför?
|
| lör 19 jun 2010, 11:15 |
|
 |
|
Göteborgare
Moddare
Blev medlem: lör 07 feb 2009, 15:27 Inlägg: 504 Ort: Mölndal, Göteborg
Grafikkort: HD4850
Processor: C2Duo 8600 @3.33
Ram: 4gb
|
 Re: Hur ser era arméer ut?
Ungefär samma, fast mer lätt infanteri o mer artilleri. Mörsare e fina dem, speciellt de experimentella.
_________________ Steam: Sabomoth. Det samma i de flesta andra spel.
|
| lör 19 jun 2010, 11:52 |
|
 |
|
Element_Five
Huvudadministratör
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 11:43 Inlägg: 5590 Ort: Glumslöv, Skåneland
Blogg: http://kamikaze.blogsome.com
Favoritspel: Napoleon Total War
Xfire: elementfive76
Grafikkort: GeForce GTX260
Processor: Q9550
Ram: 4GB
|
Jag har lärt mig nyttja det lätta infanteriet tämligen bra, jag har i regel två eller fyra enheter lätt infanteri som jag skickar ut på flankerna och ser till att hålla avstånd men samtidigt skada fienden så mycket det går innan deras linjeinfanteri hinner fram. Har fienden lätt infanteri bestrider jag dem med lätt kavalleri tex dragoner en eller två enheter. Det lätt infanteriet skyddar sig mot fientligt kavalleri med pålar och det fungerar oftast tämligen bra.
Stommen i armen sen består i två-tre enheter artilleri som jag placerar utspridda och varvar med kulor kontra splitter när infanteriet kommer när nog. Till hjälp är det främst linjeinfanteri 3/4 och 1/4 grenadjärer.
Generalen flyttar jag över slagfältet hela tiden för att ge stöd och moral där det sviktar och det räddar i 3 av 4 fall från reträtt.
Vi eventuella förluster föredrar jag faktiskt att försöka fly slagfältet och offrar oftast då en trupp för att de andra ska kunna undkomma. Billigast så.
Är en ganska defensiv spelare!
_________________ .: Professionell spelnörd :.
|
| lör 19 jun 2010, 11:54 |
|
 |
|
Minerva
Kategorimoderator
Favoritspel: ArmA 2, IL-2 Sturmovik: 1946
|
Göteborgare skrev: Ungefär samma, fast mer lätt infanteri o mer artilleri. Mörsare e fina dem, speciellt de experimentella. Ja, jag är alldeles för dålig på att använda artilleri, måste försöka bli bättre på det. Tycker att det tidiga artilleriet med solida kulor har lite dålig effekt, så det har bara blivit så att jag oftast bara använder en enda artillerienhet för att kunna skjuta sönder byggnader och göra hål i befästningar när det behövs. Men mörsarna är nog väldigt effektiva om man har flera stycken. @Element_Five: Jo, generalen är väldigt användbar för att hålla moralen uppe, det ska man utnyttja. Bra tips också om användning av det lätta infanteriet!
|
| lör 19 jun 2010, 12:14 |
|
 |
|
Sir_Mixalot
Furir
Favoritspel: Men of War
Grafikkort: Nvidia GTX295 X2
Processor: i7 920
Ram: 8GB DDR3
|
_________________ Citat Kohlrabi = "I love the smell of nytryckt spelmanual in the morning"
|
| sön 20 jun 2010, 07:27 |
|
 |
|
Mekwarrior
Sergeant
Favoritspel: Empire, Men of War, COH
Grafikkort: Nvidia 9800GTX
Processor: Q9400
|
I nya DLCn är det mycket gerillaatrupper som används, är begränsat hur många man kan ha men de kan placeras nästan fritt och har klara bonusar i skog etc. De är lättinfanteri i grunden men har lite unika egenskaper.
_________________ Rule Britania! - Britannia rule the waves. - Britons never, never, never shall be slaves.
|
| sön 27 jun 2010, 07:01 |
|
 |
|
Total_Warrior
Fänrik
Favoritspel: Total War serien
Grafikkort: 9800GT
Processor: E8500
|
Precis som Mekwarrior säger får man tänka om den i nya DLCn. Gerilla soldater och lätt infanteri kan nyttjas bra mycket bättre nu. Bara fientligt kavalleri man får se upp med.
|
| ons 30 jun 2010, 07:33 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 7 inlägg ] |
|